Renovace železniční stanice v Glogově Modernismus v moderní verzi

Obnovit lesk minulosti tak, aby nedošlo k manýrismu a neúspěšnému napodobování, není jednoduché. Zvláště pokud jde o historickou budovu, která představuje modernistický styl vyžadující obrovskou formální disciplínu. Snaha o tento těžký druh umění byla jistě úspěšná při modernizaci železniční stanice PKP v Glogově.

Renovace železniční stanice v Glogově

Předválečná železniční stanice byla postavena v modernistickém stylu a byla uvedena do provozu v roce 1935. Nové zařízení nahradilo železniční stanicí z roku 1846, která nesplňovala svůj účel a nacházela se na místě stávající druhé platformy. V té době byla stanice jedním z architektonických skvostů v Glogově, a to díky krásné fasádě z klinkeru a malebné poloze. Před stanicí se nacházelo velké náměstí, kde si obyvatelé města rádi odechli a cestující odpočívali před dalšími cestami. Ačkoli během války nebyla budova nádraží těžce poškozena, utrpěla zde především železniční infrastruktura, dílny a vlečky kolejových vozidel. Renovace komplexu pokračovala až do šedesátých let a zahrnovala i hlavní budovu. Omítnutá a malovaná na žlutou barvu, ztratila svůj charakter a dávnou nádheru. Od té doby stanice prochází pouze drobnými obnovovacími a restaurátorskými pracemi. Mezitím bylo železniční spojení s Głogówem postupně omezeno. V souvislosti s klesajícím železničním provozem byla železniční stanice uzavřena, mnohé místnosti šly do soukromých rukou a celá infrastruktura stanice se pomalu zhoršovala.

Čas na změny

Po mnoha letech zanedbání prošla železniční stanice v roce 2012 rozsáhlou rekonstrukcí. Nejdůležitější změnou oproti předchozímu vzhledu budovy byla nová fasáda, připomínající její vzhled z počátku své existence, to znamená bezprostředně po výstavbě 30 letech dvacátého století. - Při vytváření projektu modernizace stanice bylo nesmírně důležité odkazovat na její historický vzhled. Stav původní cihlové fasády neumožňoval jeho rekonstrukci, a proto bylo rozhodnutí o použití klinkerových pásků co nejblíže původní staré cihle. - vysvětluje Janusz Grochowski, architekt s architektonickým studiem Archwig zodpovědný za modernizaci nádraží. Právě výběr modelu správných obkladových pásků, byl jedním z největších problémů celého projektu. - Závěrečný výběr modelu pásků se uskutečnil po shlédnutí archivních materiálů a byl vyroben ve spolupráci s Dolnoslezskými historickými památkáři (z Legnické pobočky) pod dohledem autora - dodává. K dokončení stanice byla použita klinkerová dlažba Rinken Adelaide v originální vínové barvě. Fasáda   byla také zateplena mokrou metodou, která nezatěžuje staré stěny budovy, a pásky byly přilepené lepidlem. Použití takového řešení nejen zlepšilo vzhled budovy, ale také zlepšilo její tepelně izolační vlastnosti. Při snaze o co nejlepší reprodukci fasády stanice se nezapomnělo na architektonické prvky, které obohacují a povzbuzují celou stavbu. Jednotlivé detaily byly provedeny s ohledem na povahu původního návrhu. To se týká především oken, které se objevují v hlavní fasádě budovy, stejně jako v pravém a levém křídle. Jsou obklopeny bílým okrajem, mezery mezi nimi jsou vyplněny omítkou. Tato obnovená architektonická koncepce, která byla vyloučena již více než před padesáti lety od vzniku budovy, zdůrazňuje modernistický styl budovy. V zadní části nádraží je do nejnižší úrovně oken použit klinker a ihned navazuje fasáda z omítky. Modernizace železniční stanice Glogóv stála něco málo nad 3,2 milionu PLN.