Nová památka v centru Varšavy Vodárenský objekt MPWiK pro ozonizaci vody
Vodárenský objekt MPWiK pro ozonizaci vody ve Varšavě je jedinečný. A to nejen kvůli své velikosti nebo roli, kterou hraje pro obyvatele hlavního města.
Při pohledu na působivý, dokonale provedený objekt bude dnes obtížné odhadnout, kolik problémů a výzev stálo před architekty a dodavateli. Krátká doba realizace, nutnost odkazovat se na stávající budovy, stavbu v prostoru pod ochranou památkářů a technologické požadavky související s funkcí budovy jsou jen některé z nich. Ale povedlo se. Objekt pro ozonizaci, který je umístěn v prostorách Centrální vodárny Městské vodovodní a kanalizační společnosti ve Varšavě, jsou dokonalým příkladem toho, jak lze vytvořit "nový památník", i když to vypadá nemožné.
Role nového komplexu
Budova pro ozonizaci a uhlíkové filtry má velmi důležitou roli ve vodovodní síti MPWiK ve Varšavě. Poskytuje dobrou vodu pro většinu obyvatel hlavního města, takže jeho stavba byla společensky důležitou záležitostí. Investice, která stojí přibližně 59 milionů EUR, byla realizována jako součást projektu "Zásobování vodou a očištění kanalizačních vod ve Varšavě". S touto rolí a finančními náklady se investor rozhodl zajistit, že architektonický design i použité materiály budou mít nejvyšší kvalitu. Vybrali ty, které zajišťovaly vysokou odolnost a estetiku. Proto jsou hlavními stavebními bloky v komplexu: klinker na fasádách, pískovec na detailech fasád a měděný plech na střeše.
Kreativní přístup k historii
Konečný tvar objektu ozonizace a karbonových filtrů byl rozhodující pro architektonické prostředí. Centrální vodárna byla postavena v devatenáctém století slavným návrhářem vodáren, angličanem inženýrem W. H. Lindley a jeho architektem Julianem Herde. Postavené v letech 1881 až 1915 budovy, včetně věže, mají jedinečnou historickou hodnotu, a nyní jsou v péči památkové péče stejně jako novější předměty, vyrobené v 30. letech dvacátého století. Třída těchto památek svědčí o plánu jejich zařazení na seznam Světového dědictví UNESCO (spolu s Starým Městem ve Varšavě), který nakonec nebyl realizován pouze z toho důvodu, že komisi nebyly poskytnuty detailní plány objektu, jelikož byly považovány za tajné. Z tohoto důvodu byl jedním ze základních předpokladů nemodernistický charakter plánované části vodního díla. Současný projekt, s odkazem na historické budovy, tvořivě proměňuje historické vzory a nemají typické vlastnosti utilitarizmu průmyslové architektury.
Cenné centrum
Druhým důležitým faktorem, který určil povahu objektu, je umístění pozemku. Terén Centrální vodárny, o rozloze 32 hektarů, se nachází v samém centru Varšavy a je obklopen důležitými městskými ulicemi - Koszykowa, Filtrowa, Krzywickiego a Raszyńska. Toto místo svědčí o jedinečnosti objektu, protože jen zřídka se stává, že se průmyslové budovy nacházejí v samém středu metropole, na velmi cenném a krásně umístěném pozemku. Dnes jsou vodárny postaveny hlavně na předměstích, centrální lokalizace jsou ponechány pro kina, divadla, nákupní centra, kancelářské budovy a podobné investice. Úřady města Varšava zvažovali i přesunutí Centrální vodárny do okolí ulice Czerniakowska, ale vzhledem ke stávajícím cenným historickým budovám, které jsou otevřeny až do současnosti, se nakonec rozhodl, že umístění nezmění. Nicméně, tímto byli tvůrci nového průmyslového zařízení nuceni stylisticky navázat na odkaz Lindleyowské vodárny z devatenáctého století, s přihlédnutím k přímému kontaktu s vnitřní městskou bytovou architekturou z poloviny dvacátého století. Díky talentu a zkušenostem developera projektu, architekta Richarda Sobolewského, byl vytvořen non-agresivní objekt, který odpovídá architektuře starých filtrů, a přitom plně funkční a moderní, ve kterém jeho průmyslové funkce nezpůsobují nesoulad ve vztahu k životnímu prostředí. Je zajímavé, že je ozonační stanice tak dokonale začleněná do celkového vývoje celé vodní továrny, že ze strany ulice Raszyńska není možné vědět, že se jedná o budovy postavené v roce 2010.
Třídílná konstrukce
V případě objektů nepřímé ozonizační stanice a karbonových filtrů dělá dojem nejen umístění pozemku nebo historického sousedství, ale také rozsah tohoto objektu. Jedná se o kompaktní, ale rozdělený stavební komplex s celkovou užitnou plochou 21 100 m2, který je rozdělen na tři základní části. Mají různé tvary a velikost, což umožnilo vyhnout se monotónnosti budov. Další rozmanitost je zajištěna použitím forem, jako jsou projekce, refrakce a různé tvary střechy. První segment, tj. Jižní, obsahuje retenční nádrže s vodou již předem upravenou před ozonizací. Jeho vyvrcholením je obrovská terasa se zelení, která pokrývá vodní nádrže. Celá budova byla pokryta svahy, které podél východních a západních výšin vytvářejí zavěšené zahrady. Jižní část se skládá ze dvou částí: v první je čerpací stanice a ve druhé - ozonové komory. Na druhou stranu střední segment obsahuje osmnáct uhlíkových filtrových komor, jejichž úkolem je filtrace vody po ozonizaci. Právě zde, se nad filtračním sálem nachází "zelená střecha", nejpozoruhodnější fragment zeleně v celém komplexu. Třetí a poslední segment, severní, se skládá ze dvou základních budov - finální čerpací stanice a okysličovací komory. Najdeme zde také nejdůležitější energetický uzel, hlavní vstup do celého komplexu a servisní část.
Tvar budovy a role zeleně
Tripartitní složení komplexu bylo podřízeno funkcím budovy - tok vody byl přísně definován technology v souladu se zásadami hydrostatiky. Celý komplex také musel pojmout nepředstavitelný počet strojů, technologických řešení nebo nádrží. Na druhé straně však architekti ateliéru Dorjon International chtěli dát budovám zajímavý a odlehčený vzhled, s přihlédnutím k tomu, že západní průčelí je jedním z průčelí rušné ulice Raszynska a jižní - Filtrowa ulice. To bylo dosaženo mimo jiné díky rozvoji podkroví strmých střech. - Velmi důležitým prvkem je tzv fasádní tektonika. Díky tomu objekt nevypadá těžce. Výklenky, pilíře a pískovcové římsy jsou stejně důležité - dodává Ryszard Sobolewski. Dalším spojencem v boji, aby celkový výraz budovy byl atraktivnější, byla zeleň. Velký podíl zeleně je nedílnou součástí celkové koncepce budovy. To bylo již v devatenáctém století, kdy oblast Centrální vodárny dostala charakter parku. Dnes je jeho funkcí odkaz na tradice z devatenáctého století a významný podíl na utváření správné stupnice vývoje. Aby obrovské bloky a prvky bez oken nevytvořily velmi masivní dojem, celý objekt byl obratně obehnán skalkou. Kromě svahů kolem stěn byly rostliny vysázeny na terase a především na tzv. "Zelené střeše" nad centrální částí nového objektu. Jedná se o zcela jedinečné místo s velkou plochou, vybavené sedadly, chodníky a dalšími prvky charakteristickými pro městské zeleně.
Fasáda
Zeleň dokonale koresponduje s červenou barvou fasády. Vyzděná byla z klinkerové cihly Melbourne z firmy Röben. - Rozhodli jsme se pro tuto značku v prvé řadě proto, že to byl jediný výrobce, který nám slíbil, že vyrobí speciální detail - klínů- ze stejného materiálu, a tedy identické barvy jako cihlovou fasádu - říká architekt Richard Sobolewski. - Bylo to pro nás velmi důležité, protože polokruhové formy jsou důležitým prvkem fasády. Klíny, speciálně připravené pro potřeby tohoto projektu, jsme použili na klenbách arkád pokrývajících téměř tři metry šířky brány a vchodu. Celkem jich bylo asi 1600 - dodává. Také cihla byla pálená ve speciálním formátu, který není v běžné nabídce společnosti. Závod Röben vyrobil pro tento projekt přes 170 000 cihel o rozměrech 250 x 65 x 120 mm. Použití tohoto materiálu umožnilo novostavbě Ozonizace a Uhlíkových filtrů dokonale splynout s historickými budovami a charakteristickými červenými cihlami industrialismu devatenáctého století.
Péče o nejmenší detaily
Projekt ozonové stanice a karbonových filtrů je promyšlený až do nejmenších detailů, které lze vidět v pečlivém výběru zvolených detailů. Pozornost přitahují mimo jiné balustrády z pískovce, které se nacházejí na svazích. Kvůli pracovní namáhavosti a obtížnosti jejich realizace, byla realizace těchto prvků zahájena již před výstavbou samotného komplexu. Podrobnosti o vnějším osvětlení byly také důležité pro celkový charakter zařízení. Osvětlovací sloupky mají bohatý stylizovaný design, což je ve spojení s ramenními systémy odkazuje na jejich dekorativní charakter ke starožitným pouličním lampám. Struktura vnějšího povlaku má vzhled starých železných odlitků. Vzhledem k jejich tradiční povaze se doporučují pro osvětlení historických budov. Dalším zvláštním prvkem jsou nedávno dokončené reliéfy, tj. Tři pískovcové panely na jižní straně fasády. Největší z nich, centrálně umístěný, představuje postavu W.H. Lindley při projektování. Dvě menší jsou postavičky mýtických tvůrců měst - Wars a Sawa. Basreliéfy sochaře A. J. Krawczaka byly vybrány v rámci celostátní soutěže.
Interiéry
Vnitřní povrchová úprava se liší v závislosti na rozsahu použití a funkcích místností. Hlavní reprezentativní interiéry a schodiště byly dokončeny klinkerem, především dlažbou z klinkeru- Mým nápadem bylo interní pokračování vnějších obkladů. Hlavní vchod je z klinkerových cihel a při vstupu do interiéru se na stěnách nachází také klinker. Dává smysl pro harmonii a kontinuitu. Klinker v interiérech, a to zejména těch reprezentativnějších a navštěvovaných lidmi z venku, také plní důležité estetické funkce - dává místnostem příjemnou, ale přesto elegantní atmosféru a přitom ukryje moderní betonové konstrukce - vysvětluje Ryszard Sobolewski.
Střecha je v souladu s fasádou a okolím
Fasáda z klinkeru se harmonicky spojuje se střechou z měděného plechu položeného v panelech, v belgickém systému a na tzv. stojatý šev. Hlavním nápadem architekta bylo získat zajímavou barevnou kombinaci červené fasády se zelenými střechami a okolním parkem. Proto byla střecha vyrobena z oxidované mědi, která má nyní zelený odstín a během let se dostane do hluboké barvy. Stojí za to dodat, že trvanlivost tohoto materiálu je odhadována dokonce po dobu 300 let. Nechte budovu nepřímého ozonu a filtrů s uhlíkem v prostorách Centrálního vodárenského závodu sloužit obyvatelům Varšavy alespoň po stejnou dobu.